Observationsstudier

Du ställer frågorna, vi observerar!

I en observationsstudie studerar man en verklig situation för att exempelvis se hur kundbemötandet är bland era anställda, eller om de arbetar aktivt med merförsäljning. Man observerar således hur företaget upplevs ur kundens perspektiv i en autentisk situation. 

Observationsstudier

Observationsstudier innebär att man studerar autentiska situationer för att se hur individer agerar. 

Ofta görs detta anonymt via exempelvis Mystery shopping eller Mystery calling. Det går även att skicka e-post till exempelvis kundtjänst och ser hur lång tid det tar innan man får svar och vilken typ av svar man får. 

Mystery shopping innebär att en person agerar utifrån ett visst scenario (ex köpa en produkt) och skriver sedan ner sina upplevelser i en rapport. 

Man mäter på ett objektivt sätt exempelvis kundbemötande, eventuell merförsäljning och hur ett företag upplevs ur kundens perspektiv. 

 

Bild på ett förstoringsglas som observerar två kunder. Observationsstudier

Vill ni också få besök av Mystery shoppers?

Slå gärna en signal för en förutsättningslös diskussion hur vi bäst kan hjälpa er. Det går även bra att fylla i kontaktformuläret på kontaktsidan så återkommer vi så snart som möjligt. 

Rulla till toppen